Historie house music sahá do 20. století. Z Ameriky se postupně v menší či větší míře tento hudební proud rozšířil do celého světa a dal vzniknout řadě žánrů. Na přelomu století odstartovala jeho nová éra. Z house scény se stal životní styl, na akce se začali sjíždět fanoušci z celého světa, DJs i nadále neustále přicházeli s novými formami, které house vrátily na první místa hitparád. A tento boom trvá dodnes.
Nové odnože z konce století
Británie se po USA ujala role house velmoci a na této vlně se nesla i v 90. letech. Podoba house však už byla jiná. Hodně se s ním experimentovalo, různě se obměňoval. Důležitým milníkem se stalo vydání alb skupiny The KLF a muzikanta Aphex Twin ve stylu ambient house. Šlo o zcela novou odnož, která kombinovala acid house a ambientní hudbu. Právě ve spojení s poklidným ambient house se začal používat pojem „chilling out“, tedy stav pohody a klidu, který měly jeho tóny navozovat.
Dlouhá léta vládnoucí Chicago house vystřídal Chicago hard house, mixující prvky svého předchůdce se styly funky house a hard house. Jako první s touto novinkou přišli Bad Boy Bill, DJ Lynnwood a DJ Irene. Vznikl také Los Angeles Hard House Sound. Se svými principy rebelství a undergroundu se podobal technu.
Klubový převrat ve Velké Británii
Problémem britské house scény 90. let byl nedostatek míst registrovaných k pořádání tanečních událostí. Promotéři se proto museli většinou vydat protizákonnou cestou a organizovat ilegální akce ve starých opuštěných skladech, leteckých hangárech a na loukách. Vláda si to brzy začala hlídat a pořádání takových událostí značně komplikovala. Jedním z mála licencovaných míst byl klub The Eclipse v Coventry, který se díky tomuto privilegiu těšil vysokému počtu návštěvníků i ze vzdálených koutů země.
V důsledku přísných zákroků ze strany vlády a s tím spojených komplikací při pořádání house akcí přišla v Británii nová generace klubů. Ty se začaly věnovat více komerčnímu house. Legendární podniky, jako Ministry of Sound v Londýně, Lakota v Bristolu a Cream v Liverpoolu fungují dodnes. Velké oblibě se těšila i organizace Godskitchen, pořádající taneční akce ve Velké Británii i ve Spojených státech.
Velké nahrávací společnosti začaly otevírat své vlastní tzv. „superkluby“, v nichž vystupovali pouze jejich vlastní umělci. Do provozu klubů se začali zapojovat sponzoři, kterými byli většinou fast foody, výrobci alkoholických nápojů a módní značky. K popularizaci house přispívali i rozsáhlé několikadenní festivaly Shambhala a Creamfields, jejichž tradice trvá dodnes. Vůbec první ročník nejstaršího festivalu elektronické hudby Winter Music Conference se konal už v roce 1985.
Návrat na vrcholy žebříčků
House neminul ani Francii. Pro tamější scénu byl zásadní přelom století a vznik tzv. French house movement, který spojil taková jména jako Daft Punk, Bob Sinclar, Cassius a Stardust. Pařížskými kluby se v té době nesly především tóny jejich tvorby, kombinující základní filozofii Chicago house s melodiemi obskurních funkových skladeb. Kombinace digitálních technik s retro zvuky postupně ovlivnila tvorbu house po celém světě.
O tom, že house disponuje nekonečnou studnicí možností, se celý svět může přesvědčit i nyní, v 21. století. Dennis Ferrer a Booka Shade přišli s významnými odnožemi elektro house a fidget house. V house hudbě pevně zakořenily vokály, a to jak na undergroundové scéně, tak na popovém trhu. Z nově vznikajícího stylu těžily v první řadě vydavatelství Defected Records a Roulé. Asi od roku 2007 začal house díky umělcům jako Daft Punk, Eric Prydz, David Guetta a Calvin Harris znovu dominovat žebříčkům.
Severská nadvláda a návrat ke kořenům
Postupně si svět začali podmaňovat švédští DJs: Seskupení Swedish House Mafia a jejich progresivní house. Na naprostém vrcholu své kariéry stanulo v roce 2013 díky veleúspěšnému singlu Don’t You Worry Child. Švédský DJ Avicii vytvořil takové hity jako Levels, Hey Brother, Wake Me Up a Waiting For Love. DJ Alesso, umělec stejného původu, se proslavil kolaboracemi s významnými hudebníky Usherem, Davidem Guettou a Calvinem Harrisem. Pozadu nezůstávalo ani Nizozemsko. Ikony jako Hardwell, Laidback Luke, Afrojack a R3hab daly vzniknout unikátní odnoži elektro house zvané Dirty Dutch.
V roce 2015 začaly žebříčky dobývat skladby Kyga ve stylu tropical house, žánru kombinujícího house s prvky dancehallu. Až do dnešních dní se velké oblibě těší tzv. big room house, odnož elektro house, a to především díky světovým festivalům Tomorrowland, Ultra Music Festival a Electric Daisy Carnival. Nelze zapomenout ani na originální house melodie z 80. let a labely jako Defected Records nebo Hot Creation se je snaží udržet při životě. Ke kořenům se vrací i někteří umělci, a daří se jim. Příkladem je Calvin Harris s úspěšnými skladbami z roku 2018 Promises se Samem Smithem a One Kiss s Duou Lipou.
napsala Markéta Dolečková