Někteří z vás jistě přemýšlí nad tím, jak zkusit svůj vlastní byznys. Franchising může být jedním ze způsobů, jak se do světa byznysu dostat. Trápení s čím, jak a kde začít, se s franchisingem rozplynou. Tyto otázky nebudete řešit tak vehementně, jako kdybyste začínali se svým vlastním podnikáním na vlastní triko, a to bez jakékoliv pomoci.
S franchisingem nejste na podnikání sami. Máte k dispozici příručky, návody a zázemí franchisora, tedy firmy, která vám franchisu prodává. U něj najdete odpověď na téměř každou otázku nebo pomoc s každým problémem, který nastane. Franchisor prošel během svého podnikání různými situacemi, ze kterých se poučil a vy tak nemusíte dělat stejné chyby.
Franchiza vám zároveň poskytuje zavedenou značku, díky níž je vaše podnikání o něco jednodušší. Stejně tak i marketingové aktivity, které franchisor na podporu své značky vytváří, pomáhají v růstu vaší vlastní franchisy. Neznamená to však, že by franchisor udělal veškerou práci za vás.
Než se do tohoto druhu podnikání pustíte, určitě byste se měli seznámit s tím, jak funguje. Máte-li vybraný obor, můžete začít hledat pro vás vhodnou franchisu. S tím vám může poradit také česká asociace franchisingu, kde mimo jiné najdete přehled konceptů, které jsou k dispozici. Tento seznam většinou není úplný. Spousta franchisingových konceptů není u asociace zaregistrována, ale dají se najít na internetu. Řada těchto konceptů je také v zahraničí.
Důležitým faktorem při rozhodování a výběru bude cena. Levnější varianty budou spíše v oblasti služeb než pohostinství, kde nejznámější franchizou je McDonald’s. Na takovou restauraci si budete muset připravit slušnou sumu peněz, a zároveň projít ročním školením v provozu této rodinné restaurace.
Pokud však máte zkušenosti v pohostinství nebo dokonce restauraci vlastníte, ale schylují se nad vámi kvůli současné situaci mračna, může být přeměna na některý ze zaběhlých restauračních konceptů a přechod na zavedenou značku dobrou volbou, jak ustát svůj byznys, a ještě ho rozšířit.
V případě financování existují banky, které se na podporu franchisingu zaměřují. S podklady od franchisora, tak může být poskytnutí úvěru pouhou formalitou.
Před zahájením pohovorů s franchisorem, který vám koncept prodá (nebo nikoliv), byste si také měli položit otázku, zda jste ochotni řídit se nastavenými pravidly. Ačkoli vlastníte značku a jedete svůj vlastní byznys, u franchisy si nemůžete dělat, cokoliv vás napadne. Franchisové koncepty jsou úspěšné proto, že všichni dodržují nastavená pravidla. Selže-li jeden franchisant, projeví se to na celé značce poškozením jména a nižšími příjmy.
Není-li dodržování pravidel vaší silnou stránkou, pak franchising nebude pro vás tím správným podnikatelským řešením. Jste-li však ochotni pravidla dodržovat, můžete se těšit na příjemnou budoucnost. V případě, že byste se časem rozhodli z jakýchkoliv důvodů s tímto byznysem skončit, bude jednodušší prodat zaběhnutou, známou franchisu než neznámou malou lokální firmičku.