Berlín. Hlavní město mezinárodní klubové scény nebo také Ibiza severu. Německé techno je v hudebním světě pojmem. Své místo mělo v metropolích našich západních sousedů už dříve, v 80. letech. Opravdový boom techno akcí ovšem rozpoutal až pád Berlínské zdi. Této významné události z listopadu roku 1989 vděčíme za německou klubovou scénu, jak ji známe dnes. Nerozdělující, otevřenou všem.
První techno tóny v Německu
Techno začalo Evropou otřásat v 80. letech minulého století, a to zejména Německem. V roce 1987 už tam měla party scéna s chicagskými kořeny své pevné místo. Ještě před technem si však Němci prošli vlnou acid house. V roce 1989 tak v Berlíně rukou DJs Westbam a Dr. Motte vznikl první klub zaměřený na acid house s názvem Ufo, samozřejmě ilegálně.
Tito dva umělci stojí taktéž za událostí jménem Love Parade, populárním festivalem elektronické hudby a přehlídkou techna. Poprvé se konalo v roce 1989 v Západním Berlíně a německé hlavní město ho nadále hostilo každé léto až do roku 2003.
V letech 2007 až 2010 se Love Parade přesunulo do Porúří. V té době už měla akce podobu obrovského hudebního festivalu s desítkami pódií a až miliónem účastníků, přičemž areál byl přizpůsoben pouze asi pro 250 tisíc lidí. To způsobilo tragickou událost, která vedla k naprostému konci Love Parade. 24. července 2010 tam v masivním davu bylo ušlapáno 21 lidí a několik stovek návštěvníků si odneslo zranění.
Pád Berlínské zdi
Zlaté časy německého techna přišly s pádem Berlínské zdi 9. listopadu 1989. Němci znovusjednocení oslavovali v prázdných sklepích za rytmů elektronické hudby, mladí lidé z východu plnili západní kluby a seznámili se tam s místním způsobem zábavy, jaký doposud nezažili. Technoparty se těšily rychle rostoucí oblibě. Zdejší rave scéna se brzy dala přirovnávat k té britské a v letech 1992–1993 už patřila k naprostému německému mainstreamu.
Dodnes bývá techno považováno za prostředek, který obnovil narušené vztahy mezi Němci a pomohl k jejich opětovnému sociálnímu sjednocení.
Na začátku 90. let došlo k deformaci berlínské klubové scény. Staré známé kluby byly zavírány a centrem techna se staly oblasti v okolí základů Berlínské zdi, konkrétně šlo kluby Bunker, Planet, E-Werk a proslulý Tresor. Právě v Tresoru DJ Tanith zavedl trend vojenského oblečení, které mělo vyjadřovat věrnost undergroundu. V té stejné době začali němečtí DJs přidávat na rychlosti a hrubosti své muziky, až pomalu vznikal žánr hardcore.
Techno scéna ve Frankfurtu
Ve Frankfurtu se vše točilo kolem diskoték a tradičních akcí. S otevřením klubu Omen Svena Vätheho v roce 1988 frankfurtskou scénu ovládly kluby a jejich managment a pro promotéry se tak komplikovala otázka, jak prorazit.
Sven Väth byl zřejmě prvním techno DJem s vlastním klubem a také prvním německým DJem, kterému se dostávalo takové přízně jako největším rockovým hvězdám. Kromě jeho tvorby za to mohl způsob, jakým vystupoval. Hrál přímo ve středu pódia, v naprosté blízkosti a kontaktu se svými fanoušky.
Za undergroundovými akcemi ve Frankfurtu stály společnosti Force Inc. Music Works a Ongaku Musik. Důležitým techno spotem byl klub Dorian Gray v blízkosti frankfurtského letiště, kde se hrál také house, new wave a synthpop. Právě tyto kombinace daly vzniknout žánru trance. Důležitými jmény spojenými s klubem Dorian Gray jsou DJ Dag, Torsten Fenslau, Paul van Dyk a Sven Väth, ale i zahraniční umělci jako třeba Carl Cox.
Techno versus Tekkno
V roce 1982 začal německý umělec Talla 2XLC označení techno používat ve frankfurtském obchodě s nahrávkami. Řadil pod tento pojem instrumentální elektronickou hudbu umělců jako Kraftwerk, Depeche Mode a New Order. K popularizaci pojmu však přispěl jiným mezníkem, a to založením klubového projektu Technoclub.
Šlo o světově prvního pořadatele tanečních akcí s výhradně elektronickou hudbou, ze kterého postupně vzešel nejúspěšnější klubový projekt německé techno scény. Prvním působištěm Technoclubu byl od roku 1984 frankfurtský No Name Club, největší úspěchy ale přišly v roce 1987 s přesunem do zmiňovaného podniku Dorian Gray.
Na začátku 90. let německé techno postupně střídalo tekkno, tedy tvrdší verze původního techna. V polovině téhož desetiletí se pojem tekkno začal používat v souvislosti s kontroverzním názorem, že tento žánr vznikal a vždy fungoval zcela nezávisle na detroitském technu, přičemž pocházel z tzv. electro body music klubů 80. let. Spory o původu německého techna a o tom, jaké žánry ho nejvíce ovlivnily, se tak vedou dodnes.