Dělat hudbu je skvělá zábava, ale třeba také chcete, aby vám tento koníček začal přinášet peníze. Jde to vlastně vůbec? A v Česku? Lámete si hlavu s tím, jak prorazit s kapelou a vydělávat si hudbou. Neexistuje žádný univerzální recept, ale jak se říká, všechno jde, když se chce. Podíváme se na několik okolností, které vám mohou zvýšit šance na úspěch.
1. Cíl
Jako u každého byznysu, i tady byste měli mít určitý cíl, kterého chcete dosáhnout. Založit kapelu je jako mít vlastní byznys a jako každé podnikání je to dřina. Vše se neustále vyvíjí, včetně vaší kapely a hudby. Pokud máte cíl, kterého chcete s kapelou dosáhnout, pak si stanovte jednotlivé kroky. Ty vás k cíli dovedou. Jestliže jste si zatím nevytýčili žádný cíl, bude těžké něčeho dosáhnout, když nevíte, kam směřujete. I tady potřebujete byznys plán.
2. Talent
Bez hudebního talentu, alespoň špetky, to nejspíš nepůjde. Dobrá zpráva je, že všechno se dá naučit, zapracujete-li na sobě. Je jedno, jestli chcete hrát na kytaru nebo skládat hudbu na počítači. Rozhodně můžete být lepší verzí sami sebe.
3. Image
Osobně se mi zdá, že v Česku stále převládá názor, že musíte hlavně umět hrát nebo zpívat, abyste uspěli. Byť je to nezbytná součást vašeho profesního vybavení, nestačí to. Zaujmout a udržet se v podvědomí nových a dorůstajících generací je těžké. Pokud je nezaujmete perfektní hrou na kytaru jako Jimi Hendrix nebo tancem jako Michael Jackson či zpěvem jako Freddie Mercury, pak musíte nabídnout i něco víc. Koneckonců, i Michael Jackson a Freddie Mercury, resp. Queen, měli svůj styl a svou image, která je odlišovala od ostatních. Podíváte-li se na své oblíbené interprety, jakou formou se prezentují, zjistíte, že valná většina z nich kromě umění prodává i svou image.
Nejen výše jmenovaní umělci, ale i ti další jako Metallica, Rammstein, Led Zeppelin, Sia nebo Mariah Carey. Nemusíte ani koukat na zahraniční kapely, co třeba Kabát, Karel Gott, Lucie Bílá nebo Chinaski? Ti všichni mají svá poznávací znamení, svůj způsob ošacení, hudební styl a zvuk, kterým se odlišují od ostatních. Stejně tak byste to měli udělat i vy. Kladete si možná otázku, k čemu je to dobré, když chcete jenom hrát. Tak si položte další. Proč by vás někdo měl pozvat do svého klubu nebo proč by na vás měli lidi přijít, když vypadáte a zníte stejně jako tisíce dalších?
4. Sociální sítě a webové stránky
Bez sociálních médií a webových stránek to v dnešní době bohužel nejde. Vytvořte si takové, které podtrhnou váš styl. Kde bude o vaší kapele vše podstatné, ne-li víc. Chcete přeci zaujmout. Šiřte informace o sobě pomocí sociálních médií. Ať je to Facebook, Instagram nebo TikTok. Pokud máte v úmyslu prorazit v zahraničí, tak určitě využijte Twitter, Soundcloud a další platformy, které vám pomohou generovat followery. Ti se mohou změnit na skalní fanoušky. Jestliže neholdujete psanému slovu, najděte si někoho, kdo vám napíše zajímavý profil kapely, aby zaujal. Lidé mají rádi příběhy.
5. Vytvořit si a udržovat „Buzz“
Buzz neboli česky šum je virální marketingová technika, která vám pomůže maximalizovat váš potenciál. Smyslem buzzu je, aby si o vaší kapele, hudbě, a o čemkoliv, co vytváříte, lidi začali povídat nebo to sdílet na sítích. Čím více o tom lidé mluví, tím lépe pro vás, protože je velká šance, že vás také začnou poslouchat a vy se dostanete do širšího povědomí.
6. Vyhledat vhodnou nahrávací společnost nebo využít online platformy
Než začnete kontaktovat jednotlivá studia, měli byste si předem udělat průzkum a položit si i následující otázku. Co vydavatelská společnost zohledňuje, než dojde k podpisu s umělcem? Pokud jste to vypátrali a podmínky vám vyhovují, kontaktujte nahrávací společnost a pošlete jí demo. Při troše štěstí s vámi podepíše smlouvu. Nahrávací společnosti obvykle zvažují, jaký je váš prodejní potenciál. Zejména přihlížejí k tomu, kolik plánují utratit za vaši propagaci, a současně odhadují, kolik kopií vaší desky se může prodat. To porovnávají s částkou, kterou zaplatí za výrobu CD. Většina společností dává také na svůj vlastní pocit, tedy jestli se jim hudba líbí a jestli jí věří.
Pokud nechcete jít touto cestou, zkuste k vydávání hudby využít online platformy, které vaši hudební produkci rozšíří do světa, ať už je to Spotify, Apple Music, Deezer, Amazon Music a hromada dalších. Půjdete-li cestou online platforem, najděte si jich co nejvíc a zvažte, kolik budete muset za vydání svého singlu nebo desky zaplatit, kolik bude stát roční obnova a kolik procent si platforma strhne z toho, co ze streamu nebo prodeje vyděláte.
7. Kontaktujte deníky a online magazíny
Máte-li již co nabídnout, napište si tiskovou zprávu nebo najděte někoho, kdo to udělá za vás (například na portále www.navolnenoze.cz) a pošlete ji vašemu lokálnímu deníku. U regionálních deníků máte velkou šanci, že se o vás zmíní, protože jejich prací je informovat lidi, co se děje v jejich městě nebo kraji. Zkuste i nejrůznější online magazíny, klidně i celorepublikové, a zavedené magazíny. S velkou pravděpodobností vaši zprávu nezveřejní, ale přinejmenším dáte o sobě vědět a kdo ví, třeba přeci jen zaujmete.
8. Natočte videoklip
Video hýbe světem. Nemusíte utrácet desetitisíce za videoklip. Zkuste něco jednoduchého. Najít případného kameramana by na Facebooku neměl být extra velký problém, pokud to nezvládnete natočit sami.
9. Zaregistrujte se na OSA
Chcete-li mít větší příjem z vaší hudby, a to i ze streamovacích služeb, pak se vyplatí zaregistrovat se u OSA nebo jiné organizace stejného charakteru, ať už v ČR nebo v zahraničí. Díky těmto organizacím, které vybírají poplatky za vaši hudbu z nejrůznějších zdrojů, o kterých se vám nejspíš ani nesní, můžete celkem významně zvýšit příjem vaší kapely.
10. Merchandising
Je-li vaše kapela alespoň trochu zaběhnutá a máte slušnou fanouškovskou základnu, pak je na čase zvážit vlastní merchandising. To znamená tvorbu nabídky podpůrných produktů vaší kapely, jako jsou trička, čepice, plakáty a spousta dalšího. Jejich prodej může značně vylepšit rozpočet kapely. Nezapomeňte však, že výroba vás bude něco stát. K celkovým nákladům na výrobu, distribuci a prodej si ještě musíte přihodit vlastní marži, neboli zisk, tj. kolik při prodeji na produktu vyděláte.